Melonpassion



Det är en sällsam lycka att ha växthuset fullt med meloner. Jäsande, svällande, degliknande frukter som den här cantaloupemelonen, Prescott Fond Blanc gör mig salig. Dessutom har jag lyckats få fram flera frukter på Petit Gris de Rennes och en hybridsort. 'Galia' F1.  Eftersom allihopa samsas i samma växthus blir de hej vilt korsbefruktade och fröna kommer inte att gå att spara till nästa års sådder, men det gör inget, jag njuter likafullt i åsynen av frukterna. Tack vare en öppen dörr i växthuset har pollineringen skötts av bin och humlor. Ännu har ingen melon mognat färdigt men jag vet när de är klara. Den morgonen när det doftar melon i hela huset gäller det bara att lukta sig fram till vilken melon det är.

Dagens tips! Låt melonerna breda ut sig över växthusgolvet men lägg upp frukterna på en kakelplatta eller en uppochnervänd kruka så blir de jämnt mogna och risken för skalröta minimeras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback