Stekhett

image17

Obarmhärtiga sol! När det är 31 grader varmt och inte en vindpust rör om i luftlagren hänger tomatplantornas toppar i växthuset. Pionerna hukar sig och blommorna tappar kronbladen. Det är torrt som årsgammalt snus i marken och växterna ser ut som grå skuggor av sina annars så frodiga jag. Jag gömmer mig inomhus och jobbar med isglass och stora glas med saft i täta pauser. Då och då tar jag mig en tur till trevliga kollegor eller åker på reportageresor med ACn på max i bilen. Häromdagen passerade jag Varalövs tunnfabrik utanför Ängelholm och jag kunde inte låta bli att investera dyrt i trädgårdens vattenförsörjning. Två stora ektunnor, handslagna och gudomligt vackra, ska få gråna tillsammans och samla dyrbara regndroppar till kommande torrperioder i trädgården. Först ska skönheterna behandlas med linolja och terpentin för att hålla länge.

Dagens Tips! Häll upp vatten i byttor och hinkar på kvällen och vattna med det på morgonen eller förmiddagen dagen efter. Då har vattnet hunnit tempereras och risken är mindre att skada bladen på växterna med en temperaturchock. Glöm inte att vattna växthusgolvet för att hålla temperaturen nere och luftfuktigheten uppe när solen steker.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Vilka vackra tunnor! Tänk jag har åkt förbi tunnfabriken flera gånger min tagit mig tiden att stanna och gå in... Det borde jag...
Förutom att vattna golvet i växthuset så har jag en spann med vatten stående där inne med, inbillar mig att det oxå har effekt på luftfuktigheten..
Må så gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback