Jag drar min sekatör

Och sätter stålet i vinrankan. Den ska ju klippas nu, runt jul och nyår. Visst, trettonhelgen är redan passerad men vad gör man, det har inte ens blivit vinter än och anledningen till att man beskär vinet vintertid är ju att växten ska vara i vila. Jag var faktiskt lite orolig att den skulle börja blöda men det verkar lugnt än så länge.
"Åååå, ska man klippa sådär mycket?" undrade min oroliga granne. Japp, det ska man!
Jag gör som fransoserna och lämnar bara stocken kvar, det blir massor med nya grenar till sommaren. Det räcker till ett nytt skatbo i augusti. Då går jag fram med sekatören igen och gallrar fram vinklasarna så att de får sol och värme nog för att mogna. Det är alltså helt lugnt att klippa gröna grenar sommartid och det blir som sagt lätt alldeles för mycket grönmassa på en vinranka som trivs där den står.
För många år sedan var jag med om att en kompis mamma beskar sin vinranka med hjälp av en bågfil. Det var vår, april eller maj tror jag och det sprutade ut sav ur såren. Hon ställde en hink under för att samla upp saven så att den inte skulle rinna ut över den nya trallen inne i uterummet. Tyvärr gick vinstocken inte att rädda, det var tragiskt och har uppenbarligen satt djupa spår i min hortonomsjäl.

Dagens tips: Överraska trädgårdsmästaren i familjen med att slipa hans eller hennes verktyg inför trädgårdssäsongen, det uppskattas, jag lovar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback