Akut rensbehov i januari

Dagen före stormen Per var magisk. Det gick att rensa ogräs utan att kladdig lera fastnade på spaden som en seg jättesnigel. Jag erkänner att jag är knäpp som är ute och VILL, observera: längtar efter att få, rensa ogräs. Men så ligger det alltså till. Jag är en genuin trädgårdsidiot som drabbas av grava abstinensbesvär i sällsynt januarisol.

Solen har ju knappt varit synlig på veckor, det har förvisso varit englandsvarmt men blötare än blött och omöjligt att vara i trädgården. Det gick inte heller att rensa i höstas, då var allt ogräs fastcementerat i leran som hade krymptorkat i månader i sträck.

Men äntligen gick det alltså att rensa, i januari! Och jäklar vad jag rensade! Gräs, nässlor, våtarv, förgätmigej och skatnäva. Visst, än syns inte röken av kirskålen som jag vet lurar under jordytan men det känns ändå bra att ligga före snabbväxande gräs, kvickrot och vitgröe och inte minst en del av ogräsen så här tidigt på säsongen.

Nu när jag har rensat bort allt synligt ogräs är det plötsligt så tydligt att våren är på väg upp. Gröna spjut sticker upp överallt och kontrasterar med sin illande färg mot den bruna jorden. Scilla, krokus och snödroppar är på G. Vintergäcken blommar redan under trollhasseln. Det är stort!

Men, det är inte bara ogräs som lurar i trädgården. Snigelägg är det också gott om denna varma vinter. Jag sprätter upp dem till grannens höns som anser dem vara en delikatess. Jag håller inte med!

Det kryllar också av maskar, som jobbar hårt med att släpa ner alla fjolårslöven i sina gångar under jorden. Effektivare markberedning får man leta efter.

I löv masks!

Dagens tips: Lägg ut plankor i rabatten om du får akut rensbehov eller går ut på vårkoll i rabatterna när det forfarande är blött i jorden. En vuxen människas tyngd på en fot pressar samman jordstrukturen och sabbar både för rötter och maskar. Plankan fördelar tyngden och räddar jorden från att packas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback