Välkommen opp, rabarberknopp!

 image8
Slutet av mars. Som små hjärnor bubblar rabarberknopparna upp ur jorden och i värmen under en plastklocka går det dessutom snabbare än vanligt. Förmodligen är plantan en gammal Victoria, uppkallad efter Englands drottning. Undrar om hon också alltid var i god tid, sur och ibland segt trådig? Fast sura rabarber gillar jag, de blir till kräm och pajer som får insidan av kinderna att skrynkla sig. För den fege finns det mjäkigare sorter, jag bryter mig helst en krispigt sur stjälk att knapra på.

Dagens tips! Testa någonting annat än att bara koka kräm och baka paj på rabarbern. Hacka ner lövtunna stjälkskivor i sallaten eller njut en stjälk tillsammans med kraftig grönmögelost, det är häftigt, jag lovar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback