Dämpad sommarglädje

image19

Den här sommaren känns märkligt dämpad. Som om solen inte riktigt vill skina genom regnmolnen, som om klimathot, mördarsniglar, översvämningar, krig och terrordåd tar lusten och glädjen ur folk. (Det hjälper dåligt med de små ropen från FN om att det är färre konflikter än någonsin på vår planet just nu och att fler människor än någonsin har lyckats ta sig ur fattigdom, det känns inte så!) Som om alla bara går och väntar, men ingen vet på vad. Kanske är det bara för att jag måste sitta inne och jobba hela dagarna som jag är låg och eftertänksam, kanske är det den senaste veckans totala översvämning i Stångby, klimathotet knackar plötsligt på dörren här hemma. Men visst är det svårt att glädjas över ledigheten när man påminns om världens plågor överallt. Inte bara i media, utan när man ska flyga och känner sig som en skurk för att man glömt att visa upp sina näsdroppar och mediciner i säkerhetskontrollen och när man ska slappna av i sin trädgård och man klafsar i vattenmättad lera och halkar hit och dit på slemmiga sniglar överallt. När jag tillslut hittade grönsakslandet bland allt ogräs (har ju inte kunnat rensa för allt regnande) kunde jag skörda årets första morötter, purpurbönor, sockerärter och gurkörtsblommor - en liten ljusblå strimma hopp i mörkret!

Dagens tips! Frys in gurkörtens blå blommor i iskuber och lägg i drinken på kalas. Andra blommor som kan ätas, exempelvis i sallad, i bröd eller på bakverk är ringblommor, dagliljor och pelargoner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback