Lättja

Lättja
Förra året var det äkta vintervinter med snö, is och kyla. Då var skottkärran full med ris och snö. I år plaskar det om fötterna och vräker ner regn i vindbyar. Och i skottkärran.

Idag sådde jag årets första frön. De högsta och bästa och absolut långsammaste sommarblommorna:

Paradisblomster, Cleome spinosa
Narcisstobak, Nicotiana sylvestris
Rosenskära, Cosmos bipinnatus

Visst är det tidigt, till och med för de här godingarna, men å andra sidan blir det stora fina utplanteringsplantor lagom till maj. Jag kommer förstås hinna bli less på dem där de står och tar plats i växthuset, särskilt när det är så mycket annat som också vill stå under glas. Och alldeles särskilt om våren blir sen och det inte går att sticka ut näsan med en sommarblomma i trädgården före midsommar. Nåja, den dagen, den glädjen! Det är verkligen kärt besvär att försöka manövrera alla krukor och plantor och sticklingar i växthuset när våren slår på för fullt.

Apropå frön så hittade jag något fantastiskt på nätet idag. En internetfröfirma som säljer ursprungliga meloner, rena arter från den franska fröproducenten Graines Baumaux, alltså inte F1-hybriderna man annars hittar i Weibulls och Nelsons vanliga sortiment. LYCKA! Nu är bara frågan hur jag ska få plats med Prescott Fond Blanc, Melon d'ananas och alla de andra guldklimparna i mitt lilla växthus i sommar.

Kolla in på: www.kitchengarden.se

Är du också melonfantast får du inte missa boken Melons for the passionate grower, skriven av Amerikanska Amy Goldman. Hon har odlat meloner både i växthus och på friland i ungefär samma klimat som södra sveriges.

Dagens tips: beställ frö tillsammans med kompisar, dela på innehållet i fröpåsarna och dela på frakten. Ni får fler sorter billigare, något som får min ekonomi att överleva varje vår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback